Cum negociezi un parteneriat de afaceri intr-un act constitutiv?
De la ”plimbarea” pe la Registrul Comertului sau la alte autoritati publice pentru infiintarea unei societati pana la cine se ocupa de promovare, sunt foarte multe activitati pe care partenerii de afaceri le vor face pentru firma lor. Daca nu sunt negociate bine, cel putin unul dintre ei va face mai multe activitati decat celalalt, si astfel apar neintelegeri care pot duce la frustrari si in timp, chiar la desfiintarea firmei.
Fii constient de importanta negocierii unui parteneriat de afaceri. Acest articol iti ofera 12 idei importante care te ajuta intr-o astfel de negociere.
Vrei sa intri intr-un parteneriat de afaceri cu o persoana fizica sau juridica? Ai mai multe posibilitati, precum:
- Puteti face un parteneriat fara personalitate juridica printr-un contract de societate sau o asociere in participatie;
- Puteti infiinta o societate cu personalitate juridica, sens in care parteneriatul vostru va fi concretizat intr-un act constitutiv.
In acest articol voi face referire la negocierea unui parteneriat de afaceri care se concretizeaza in infiintarea unei societati, mai exact a unui SRL (Societate cu Raspundere Limitata), printr-un act constitutiv.
Actul Constitutiv este un contract intervenit intre parti. El inglobeaza practic contractul de societate si statutul viitoarei societati.
Inainte de a face referire la negocierea acestui contract, tin sa precizez temeiul legal al incheierii sale, si anume: dreptul comun in materie, respectiv Codul Civil (art.1881 – 1889) si legea speciala in materie, respectiv Legea societatilor Nr.31/1990, actualizata.
In general, legea precizeaza care sunt elementele minime obligatorii care trebuie sa fie cuprinse in contracte. Partile sunt libere insa sa negocieze si sa insereze si alte aspecte, drepturi si obligatii, etc si cu toate acestea putini o fac, multumindu-se sa semneze strictul necesar, adica ceea ce cere legea, pierzand astfel din vedere posibilitatea reglementarii clare a parteneriatului dintre ele.
Ca sa stii cum sa negociezi eficient, trebuie sa stii mai intai ce este un act constitutiv. Am sa-ti dau o explicatie simpla: tu si prietenul tau Gigel v-ati hotarat sa infiintati o afacere. Aveti ideea si acum vreti sa o puneti in practica. Ati inceput sa povestiti despre: cum participa fiecare la infiintarea societatii si la desfasurarea activitatii, ce sarcini veti avea, cu ce capital veti incepe afacerea, etc. Odata ce v-ati pus de acord, ati incheiat un contract verbal. Acum trebuie sa-l faceti si in scris. Legea nu prevede o forma speciala a acestui contract, decat cu anumite exceptii (spre exemplu, forma autentica atunci cand printre bunurile aduse ca aport in societate este si un teren), dar precizeaza ca el trebuie sa fie scris. Acest contract pe care il veti semna este practic un contract de societate. Apoi veti intocmi un statul al societatii, un fel de constitutie a acesteia, astfel incat daca pe viitor o alta persoana va fi cooptata in societatea voastra, aceasta va trebui sa respecte liniile sale directoare, adica statutul.
Si uite asa a luat nastere un act constitutiv al societatii. Contractul de societate si statutul alcatuiesc impreuna actul constitutiv al societatii voastre.
Tu si Gigel veti fi fondatorii societatii pe care ati infiintat-o!
Asadar, cum negociezi un parteneriat de afaceri printr-un act constitutiv?
Ca in orice negociere, pentru a negocia eficient, si in negocierea unui parteneriat de afaceri concretizat intr-un act constitutiv, sunt esentiale in principal 2 lucruri:
- Sa stii ce vrei
- Sa te pregatesti
Presupunem ca stii ce vrei de la afacerea pe care o vei porni si ne concentram putin pe pregatirea negocierii.
Iata cateva idei:
1.Nu te grabi
Poate ca acest sfat iti pare banal, insa am intalnit in practica multe negocieri esuate si societati infiintate care ulterior au fost desfiintate tocmai fiindca asociatii s-au grabit ”sa faca repede o firma”, ce e mare lucru?
Nu este mare lucru sa infiintezi o firma. Nici macar nu costa mult. Este important insa sa o faci sa functioneze, fiindca dincolo de idealismul care ii mana pe asociati in infiintarea unui start-up, si care este necesar pentru optimismul si reusita oricarei afaceri, exista aceasta parte pragmatica a actelor si a functionarii efective.
Cea mai mare greseala pe care am intalnit-o in practica este faptul ca partenerii de afaceri nu negociaza de la inceput intr-un mod realist cum va decurge colaborarea dintre ei. Pleaca la drum cu incredere, nu vor sa se jigneasca, fac totul jumi-juma si odata pornita firma, pe parcurs constata ca doar o persoana se ocupa de greu, iar cealalta, bate in retragere.
Negocierea consta practic intr-un proces de comunicare eficienta, deschisa, analizand intr-un mod realist toate aspectele pozitive si negative si cautand solutiile cele mai bune, spre castigul ambelor parti. Un parteneriat intr-o societate trebuie sa fie de tip win-win, iar gasirea celui mai avantajos parteneriat nu se poate face in graba.
2. Asociaza-te cu cineva doar daca este absolut necesar sau vrei cu adevarat acest lucru
Daca ai o idee de afacere si vrei sa o pui in practica, gandeste-te cum poti sa pornesti pe cont propriu si evident sa stabilesti ulterior colaborari. Este mult mai usor sa fii flexibil si sa ai libertate de decizie. Analizeaza care forma de infiintare legala te avantajeaza (ex. PFA, SRL, etc), si cum poti porni. Apoi gandeste-te in ce masura poti sa construiesti parteneriate cu diversi colaboratori prin contracte diverse, care nu te obliga la un parteneriat cu personalitate juridica (ex. societate simpla, asociere in participatie, prestari servicii, etc).
Acest lucru iti asigura o flexibilitate si un control asupra afacerii tale.
Daca insa ai nevoie de capital, ai nevoie de un partener de afaceri sau pur si simplu ati decis sa infiintati o societate impreuna, trebuie sa vrei cu adevarat sa te asociezi cu persoana respectiv si sa ai incredere in ea.
3. Cunoaste-ti bine viitorul partener de afaceri si asociaza-te cu el daca iti inspira incredere
Ce inseamna sa cunosti partenerul de afaceri? In linii mari, sa stii cat mai multe despre el. De ce vrea sa se asocieze cu tine? In ce domeniu este specialist? Ce alte afaceri a mai construit sau condus? De ce a esuat in alte afaceri? etc.
Cum poti analiza daca o persoana este de incredere?
Se spune ca exista 5 C ai increderii:
1) – Caracter – persoana cu care urmeaza sa te asociezi este un om de caracter? Este sincer, este un om de cuvant? 2) – Competenta – persoana cu care urmeaza sa te asociezi este competenta in domeniul sau de activitate sau in domeniul de activitate al viitoarei societati? 3) – Credibilitate – viitorul partener de afaceri este credibil in ceea ce face si ce zice? Daca spune ca va duce un proiect pana la capat, ca va obtine un contract, sau o suma de bani, este credibil? 4) – Congruenta – viitorul partener de afaceri traieste in acord cu principiile sale de viata, cu ceea ce spune si ce face? Spre exemplu, propovaduieste un stil de viata sanatos, vrea sa intre intr-o afacere in domeniul sanatatii dar el fumeaza? 5) – Credinta – vorbeste cu incredere despre ceea ce face? Are incredere el insusi in serviciile pe care le face?
4. Stabileste clar scopul asocierii:
Inainte de a intra in negocieri, raspunde-ti cat mai sincer si realist la urmatoarele intrebari:
- De ce vrei sa te asociezi intr-o societate (firma) impreuna cu o alta persoana?
- De ce vrea viitorul partener de afaceri sa se asocieze cu tine?
Scopul asocierii voastre trebuie sa fie comun: sa dezvoltati impreuna o afacere care sa va aduca profit, bucurandu-va de beneficii si suportand pierderile in proportia stabilita.
Daca scopul asocierii este pur financiar, spre exemplu o parte are ideea de afacere dar nu are finantarea, iar partea care participa cu finantare nu este dispusa sa se implice efectiv in societate, trebuie sa stii exact de pe ce pozitii negociezi si cum sa reglementezi in scris drepturile si obligatiile.
Daca partenerul tau de afaceri are un job si prin asocierea cu tine doreste doar sa-si rotunjeasca veniturile iar tu nu ai alt job decat aceasta firma pe care o vei infiinta, priveste realist situatia: vei lucra cu siguranta mai mult decat cealalta persoana.
Tine cont de aceste aspecte in negocieri.
5. Nu intra in parteneriat cu prea multi asociati
Legea prevede un anumit numar maxim de asociati (spre exemplu in societatile cu raspundere limitata acesta nu poate trece de 50).
In practica uneori si 4 este un numar mare de asociati.
Nu recomand asocierea dintr-o data a prea multor persoane. S-a constatat, statistic, ca, in general, din 4 asociati, cam maxim 2-3 se implica efectiv, ceilalti sau celalalt devenind fie frustrat fie indiferent. In foarte multe cazuri dupa 2-3 ani societatea isi va reduce numarul de asociati.
Evident, nu este o regula. Daca totusi va asociati mai multe persoane, negociati foarte bine conditiile in care o faceti, conditiile de retragere si alte aspecte pe care le puteti prevedea in viitor.
6. Atentie la linia dintre prietenie si afaceri!
Linia dintre prietenie si afaceri este foarte fina.
Cea mai frecventa greseala care se face in negocierea unui parteneriat de afaceri cu prietenii, este faptul ca, de frica sa nu strice prietenia sau sa nu-l supere pe celalalt, partile stabilesc aporturi egale desi nu vor lucra egal si cunosc acest lucru. Cu alte cuvinte, ”inchid ochii”.
Solutia este sa stabiliti de la inceput si in mod sincer cum veti lucra si ce atributii aveti fiecare.
Daca partenerul de afaceri zice ca isi va da demisia de la actualul job daca firma incepe sa mearga si se va implica ulterior total in firma, stabileste o perioada de renegociere, nu lasa situatia sa taraganeze prea mult. Plecarea de la un job stabil la un start up este riscanta si nu multi sunt dispusi sa faca cu adevarat acest pas.
7. Cunoaste bine legea (in special Legea societatilor 31/1990) cu privire la societatile cu raspundere limitata si vezi ce anume poti negocia.
Am avut multi clienti si prieteni care si-au dorit sa infiinteze o societate, au cautat ”formulare” gratuite pe internet si au semnat acte fara macar sa citeasca sau sa le inteleaga.
Nu-ti cere nimeni sa ai studii juridice ca sa poti sa intelegi o lege. Nici macar nu trebuie sa citesti toata legea sau sa mergi la un avocat. Dar articolele din lege care te intereseaza pe tine sau pe voi pentru viitoarea afacere, este obligatoriu sa le citesti.
Retine faptul ca legea prevede in general minimul necesar obligatoriu care se trece in contracte si reglementeaza situatia in care ”partile nu au convenit altfel.”
Afla care sunt aceste portite si cum le poti negocia intr-un mod avantajos pentru ambele parti.
Actul Constitutiv nu trebuie sa fie stufos, trebuie sa reflecte vointa partilor iar acestea sa il inteleaga si sa-l respecte.
8. Stabiliti de la inceput clar sarcinile fiecaruia dintre voi
Trebuie sa aveti cat mai clar cine ce face in firma, cine va fi administrator, cine va fi director general daca este cazul, etc si cel mai important, cum veti stabili cota de participare la venituri si cheltuieli.
9. Stabileste cota de participare la venituri si cheltuieli in functie de aportul la capitalul social dar si in functie de munca pe care o veti desfasura
Citeste cu atentie legea 31/1990 !
Conform Art. 67. – (1) Cota-parte din profit ce se plateste fiecarui asociat constituie dividend.
(2) Dividendele se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsat, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel
Asadar, contrar a ceea ce se obisnuieste in practica si anume, stabilirea cotei parti de participare la profit egala cu cota de participare la capitalul social varsat, se poate prevedea in actul constitutiv si o alta cota.
Atunci cand negociezi cota de participare la venituri si cheltuieli, aveti in vedere aspecte obiective si pragmatice si nu de ordin sentimental
Astfel, daca ati participat la capitalul social cu bani jumatate-jumatate, dar una dintre parti va lucra mai mult sau va avea alte contributii la activitatea firmei, negociati o cota parte de participare corecta pentru ambele parti.
10. Notati toate cheltuielile pe care le faceti cu infiintarea societatii
In majoritatea cazurilor asociatii constituie societatea cu aport minim si capital social minim (la SRL acesta este de 200 lei). Asadar nu exista practic capital de pornire si de cele mai multe ori cheltuielile de infiintare depasesc de la inceput capitalul social.
Cheltuielile facute cu infiintarea societatii se pot deduce ulterior in contabilitate, chiar daca s-au facut inainte ca aceasta sa fie infiintata ca persoana juridica.
Notati aceste cheltuieli. Sunt niste aporturi in natura neevidentiate la capitalul social dar iti poti da seama ulterior cat a investit fiecare de la inceput in firma si poti propune o renegociere.
Cheltuielile pot fi cuantificabile si cu privire la munca depusa, si este bine sa cuantificati aceasta munca. Spre exemplu daca una din parti a muncit zile intregi la amenajarea sediului in timp ce cealalta parte era la serviciul ei stabil, exista un dezechilibru de implicare care, daca s-a negociat de la inceput, poate fi echitabil cuantificabil.
Negociati aceste cheltuieli de infiintare si cuantificati munca pe care o depuneti.
11. Stabiliti cine va fi administrator si ce atributii are acesta
Este important sa cunoasteti rolul administratorului intr-o societate, ce atributii are si ce atributii in plus ar putea avea.
Daca veti fi 2 asociati, cu cote egale si care veti avea cam aceleasi atributii, stabiliti sa fiti ambii administratori si specificati in actul constitutiv faptul ca puteti actiona impreuna sau separat. Astfel veti usura modul de functionare a societatii din punct de vedere birocratic, oricare dintre voi putandu-se prezenta la diverse institutii si actiona in numele societatii, fara sa fie nevoie de fiecare data si de acordul celuilalt
12. Negociaza conditiile de retragere din societate
Am spus-o de mai multe ori si o repet: este cumplit sa fii tinut printr-un contract intr-o afacere neprofitabila pentru tine si din care nu mai poti sa iesi sau poti sa iesi intr-un mod costisitor.
Intotdeauna cand inchei un contract intereseaza-te cum poti iesi din el. Actul Constitutiv nu face exceptie.
In cazul in care nu va mai intelegeti, cum poti sa ”iesi” din afacerea respectiva?
Legea lasa si aici o portita de negociere:
Art. 87. – al. (4) Cand actul constitutiv prevede cazurile de retragere a unui asociat, se vor aplica dispozitiile art. 225 si 229.
Deducem de aici faptul ca, pe langa dreptul de retragere stabilit prin lege in anumite cazuri, actul constitutiv poate prevedea si alte situatii in care unul dintre asociati se poate retrage din societate.
Negociaza astfel situatia in care te vei retrage, in functie de profilul afacerii, perspectivele de dezvoltare, modul de colaborare si alte aspecte relevante cazului tau concret.
Ofera valoare semnaturii tale!
Acestea au fost doar 12 idei despre negocierea unui parteneriat de afaceri si concretizarea lui intr-un act constitutiv.
In cadrul companiei Rubinian am creat modele de acte constitutive intocmite complex, care pot fi adaptate de la caz la caz, in functie de interesele de afaceri ale partenerilor. Actele constitutive cuprind atat modelul cat si note explicative pe marginea acestuia. Poti achizitiona aceste modete complexe de acte constititutive cat si alte contracte utile pentru un start-up, aici:
Act Constitutiv SRL asociat unic – model si ghid
Act Constitutiv SRL mai multi asociati – model si ghid
Contract de administrare – mandat societate comerciala
Indrazneste sa negociezi si nu intra nepregatit intr-o negociere. Este bine sa fii aparat prin contract dar este importat si sa fii deschis la toate optiunile de negociere pe care le ai. Fiindca de cele mai multe ori ele exista dar partile nu le dau importanta.
Invata tehnici de negociere eficiente din cartea mea ”101 tehnici de negociere”.

Ioana Andrievici este: • negociator, trainer in negociere & autor, cu peste 18 ani experienta in negocierea contractelor si negocierile de business; • antreprenor: co-fondator si co-owner la compania Rubinian, firma de consultanta si planificare in afaceri; • autoarea cartilor ”Negocierea si intocmirea contractelor”, ”101 tehnici de negociere”, ”Planul de negociere – model si ghid”, ”Cum sa negociezi bine orice si cu oricine – ghid practic pentru succes in negocieri” ; • autoarea modelelor de contracte Rubinian, intocmite complex, ca baza solida de negociere pentru ambele parti; • co-autor in cadrul unor lucrari din colectia ”Afaceri la cheie” in colaborare cu editura de afaceri Rentrop & Straton; • consilier juridic definitiv inscris in Uniunea Colegiilor Consilierilor juridici din Romania; • Trainer autorizat – Certificat formator de formatori Seria I Nr.00229707, eliberat de Ministerul Educației Naționale & Autoritatea Națională pentru calificări & Ministerul muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice. Vezi toata prezentarea profesionala __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Foto credit articol: www.unsplash.com, author: Sebastian Hermann attribute: Photo by Sebastian Herrrmann on Unsplash
Comentarii recente