Negociezi pe facebook?
Atunci cand vrei sa obtii ceva de la altcineva si nu poti obtine prin simpla cerere, intervine procesul negocierii.
Negocierea este un proces. Acest proces se confunda des cu ”tocmeala”, ceva de genul: ”iti dau asta si renunt la asta, tu ce-mi dai?” sau ”nici ca mine nici ca tine, facem jumi-juma”.
Facebook este o retea de socializare si prin aceasta, de comunicare. Vrei sa obtii ceva de la ceilalti utilizatori in cadrul acestei retele? De cele mai multe ori vrei. In acest scop utilizezi, fie ca iti dai sau nu seama, anumite metode de comunicare care devin astfel tehnici de negociere.
Asadar, negocierea este procesul iar metoda prin care se realizeaza acest proces este comunicarea.
Indiferent cum comunici si prin ce metode (telefon, internet, retele sociale) comunici asa cum ai fost invatat, cum stii tu mai bine.
Facebook este o retea extrem de vie, animata, care ofera multe posibilitati de exprimare.
Traiesti intr-o permanenta sala de judecata. Lumea te judeca dupa modul in care te exprimi, dupa ceea ce spui, afisezi, etc. Sigur, nu te intereseaza gura lumii, important este sa fii tu insuti! Nu este vorba despre faptul ca te intereseaza sau nu ce spune gura lumii: daca vrei sa fii eficient in a obtine ceea ce vrei, fii atent Ia ”regulile” scrise sau nescrise ale celor de la care vrei sa obtii acel ceva, ale societatii sau comunitatii tale. Pe facebook esti intr-o comunitate.
Iata cateva aspecte care se reflecta in comunicarea pe facebook, si implicit, care influentaza modul in care negociezi:
- Daca scrii cu greseli gramaticale sau de exprimare (cele vizibile, nu cele facute in graba care pot fi astfel observate), transmiti un mesaj – nu sunt foarte educat, n-am prea dat pe la scoala.
- Daca postezi mesaje negative sau dure permanent, iti versi naduful public despre una, despre alta (exceptand de regula, miscarile de grup gen ”mitinguri pentru o cauza nobila”) transmiti un mesaj – sunt negativist sau sunt impulsiv.
- Daca iti faci cont de facebook cu numele firmei tale – ex ”Geamuri si oglinzi”, transmiti un mesaj – sunt o firma, vreau sa vand, caut clienti pe facebook. Doresc sa fiu prieten cu tine, ca apoi sa-ti trimit reclame. Alt mesaj pe care il transmiti este ca nu stii cum se utilizeaza aceasta retea sociala.
- Daca ”taguiesti” prieteni sau alte persoane intr-o reclama de a ta sperand prin aceasta ca reclama ta sa apara in cronologia lor, transmiti un mesaj – va folosesc cronologia ca sa-mi fac reclama, nu va suparati asa-i? Doar sunteti prietenii mei!
- Daca vrei sa-ti gasesti o partenera de viata dar tu ai in lista de prieteni doar poze cu fete care mai de care mai frumoase si sexy, iar poza ta de profil este ”macho”, transmiti un mesaj – nu vreau relatie serioasa, vreau distractie pe facebook, uite ce colectie de gagici valabile am!
- Daca trimiti un mesaj privat cu o reclama, fara nici o explicatie – transmiti un mesaj – invadezi un spatiu privat.
Si exemplele pot continua.
Ca sa negociezi eficient pe facebook trebuie sa fii constient de faptul ca aceasta retea de socializare functioneaza dupa niste reguli foarte clare. Utilizatorii facebookului sunt oameni care comunica intre ei. Cu emotiile lor, cu opiniile lor. Daca vrei sa ”ajungi” la cei care te intereseaza, tine cont de aceste reguli precum si de principiile esentiale ale negocierii:
- Sa stii ce vrei;
- Sa te pregatesti;
- Sa cunosti cealalta parte (cine este, ce vrea, ce face pe facebook);
- Sa oferi ceea ce este important pentru cealalta parte, daca vrei sa obtii ceva de la aceasta.
Ce este un ”like”? Sau mai nou, orice alt semn care semnaleaza o reactie gen zambet, furie, etc, ”emotioane” introduse de facebook tocmai ca sa dea viata sentimentelor noastre?
Este o reactie la ceea ce ai postat. Evident ca atunci cand scrii ceva pe o retea publica vrei ca mesajul tau sa aiba un impact intr-un fel sau altul. Transmiti ceva cuiva. Ca doar n-o sa-ti scrii singur tie mesaje! O reactie de la ceilalti este un semn ca cineva te-a ”auzit” (aici: ”vazut”, ”citit”) si te-a luat in seama.
Uneori dorim prin ceea ce postam sa atragem like-uri, distribuiri, reactii. Ei bine, in acest caz esti implicat intr-un proces de negociere fie ca iti dai, fie ca nu-ti dai seama. Cum faci asta intr-un mod eficient?
Ce este o ”relatie” pe facebook? O relatie pe facebook este mai mult decat o simpla ”prietenie” sau un simplu contact. O relatie pe facebook este un contact ”castigat” care te va ajuta intr-un fel sau altul: o prietenie frumoasa, un client, o posibilitate de afacere sau alta conexiune. Aceasta relatie poate veni dintr-un contact de prietenie, dintr-un grup, dintr-o postare cu impact, etc. Merita sa ai relatii de calitate? In ziua de astazi, cand networkinul este esential in orice domeniu, ar trebui sa ai o tinta in a construi relatii de calitate.
Sa-ti faci un cont de facebook si sa utilizezi aceasta retea, este o alegere personala. Daca ai cont de facebook, foloseste-l inteligent. Da, negociezi pe facebook, asa cum negociezi zilnic, atunci cand vrei sa obtii ceva de la altcineva.
Invata tehnici de negociere eficiente din cartea mea ”101 tehnici de negociere”.
Ioana Andrievici este:
• negociator, trainer in negociere & autor, cu peste 18 ani experienta in negocierea contractelor si negocierile de business;
• antreprenor: co-fondator si co-owner la compania Rubinian, firma de consultanta si planificare in afaceri;
• autoarea cartilor ”Negocierea si intocmirea contractelor”, ”101 tehnici de negociere”, ”Planul de negociere – model si ghid”, ”Cum sa negociezi bine orice si cu oricine – ghid practic pentru succes in negocieri” ;
• autoarea modelelor de contracte Rubinian, intocmite complex, ca baza solida de negociere pentru ambele parti; • co-autor in cadrul unor lucrari din colectia ”Afaceri la cheie” in colaborare cu editura de afaceri Rentrop & Straton;
• consilier juridic definitiv inscris in Uniunea Colegiilor Consilierilor juridici din Romania;
• Trainer autorizat – Certificat formator de formatori Seria I Nr.00229707, eliberat de Ministerul Educației Naționale & Autoritatea Națională pentru calificări & Ministerul muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice. Vezi toata prezentarea profesionala
Comentarii recente